Planteringslådor

Vilken sommarhelg vi haft, helt galet varmt (ja, nästan för varmt för min smak..) och värmen satte verkligen fart på grönskan, den har fullkomligt exploderat, det är så vackert!

Snart är det dags att börja fylla planteringslådorna. Vi har rabarber, jordgubbar, lite olika örter och kryddor och sedan brukar vi sätta potatis och så sallad, morötter och sockerärtor. I år ska jag nog så sommarblommor i en låda så man kan plocka in vackra buketter! Har ni några andra tips?
004

Vi (mest J) har gjort lådorna själva, 8 stycken totalt med grus runtom. Nu funderar vi på om vi ska måla dom svarta, som våra bodar eller låta träet gråna, vad tycker ni?

040

/A

10 reaktioner på “Planteringslådor

  1. Trädgårdsintresset går i arv tror jag…… ;) personligen så hade jag nog låtit lådorna ”gråna” för jag tycker det är fint med trä som åldras. Visst är det väl underbart nu när värmen och solen äntligen har kommit. Grillkvällar, rosévin, slut med TV-soffan och mycket mera umgänge med vänner och bekanta på ett spontant och enkelt vis.
    Kramar !

    • Fast jag har långt kvar till mammas nivå😃
      Dessutom åker vi ju hem nästan hela somrarna så man vill inte ha för mycket att sköta om..
      Men det är ju väldigt kul att greja å fixa, och ju mer man lär sig ju mer vill man ha..
      Ja, de blir kanske att låta lådorna vara som de är. Tycker oxå de gråa är fint!

      Hoppas ni får en massa njutbara dagar och kvällar framöver!
      Kram
      / A

  2. Bondbönor :) Och rädisor, om man gillar det.
    Så fina lådor, vi har också tänkt snickra ihop några. Hittade ni någon mall eller gjorde ni en själva? Tycker att det är fint när de får bli gråa av naturen, men fint när de är svarta. Kram från Sandra

    • Ja bondbönor skulle jag vilja testa!
      Det är ju supergott.
      Rädisor är vi inga storförbrukare av men det smakar ju alltid godare när man Odlat dom själv😃
      Vi körde på känsla och anpassade lådorna efter platsen som de står på.

      Tack för din åsikt i färgfrågan😃
      Dom får nog gråna så kan vi ändra oss framöver..
      Kram!
      /A

  3. Jag har svarta lådor (grått hus) och det är en schysst effekt mot grus, vi gjorde en rundel runt våra lådor. De omålade är också fräscha, kanske kan du avvakta och måla dem ett annat år om du tröttnar på naturellt? Jag undrar över armeringen, har själv såna detaljer, men vad planerar du där?

    • Tack för din åsikt😃
      Det får nog bli så att vi känner oss för och isåfall målar dem sedan. Det är nog smartast! Eran ”kombo” låter helt klart fin!!!
      Jag har haft sockerärtor som klättrar på armeringsjärnet även luktärter. Kan tänka mig många fina klättrande sommarblommor eller som sagt ärtor eller kanske bondbönor som Sandra tipsade om..
      Vi får se vad det blir i år😃

      Kram och tack för din hälsning!
      /Alexandra

Kommentera

