Bakom kulisserna

En av mina favoritbloggar tog igår upp ett viktigt ämne. Den bild vi visar upp på bloggar/Facebook/instagram kontra verkligheten. Jag har själv valt bort vissa populära sociala medier på grund av att jag tror att det endast skulle öka min vardagsstress och inte bidra med något positivt för mig.
Den bild vi väljer att visa upp är oftast tillspetsad, tillrättalagd och sällan helt sanningsenlig. Vi vill gärna ge sken av ”ett perfekt liv”.
Vi har alla ett ansvar för vad vi väljer att visa upp på våra sociala medier. Det är många som far illa av den stress som illusionen av ideallivet medför, vi jagar ständigt efter det perfekta livet och är sällan nöjda (småbarnsföräldrar- läs det här).
Alla har vi stökigt, alla har vi dåliga dagar, jobbiga ungar, ibland bråkar vi med mannen/frun, är less på jobbet, vi har tvätt som ligger i stora högar, dammråttor i hörnen (och mitt på golvet) osv.
På vår blogg finns verkligheten i periferin, vi har som många andra valt att fokusera på det fina i vardagen.
Fel av oss? Det är upp till var och en att avgöra. Jag tänker att man inte behöver läsa vår blogg om man inte gillar den. Men bara för att det inte syns så betyder det ju INTE att det inte finns. Så klart! Egentligen vet vi ju alla det. Fast det är bra att påminna varandra om det.
För mig är bloggen faktiskt ett sätt att fokusera på det fina runtomkring mig och inte bara se allt som jag är missnöjd med eller skulle behöva göra.
Jag tänker att det kanske är så för fler? Att man liksom behöver träna sig på att se det fina. Sedan behöver man kanske inte alltid blogga/facebooka/instagramma det?
Vad tycker ni?
Personligen läser jag hellre bloggar som inspirerar med fina bilder och ger positiv energi, men jag ser gärna att dom visar sig mänskliga emellanåt.

Med detta inlägg vill jag påminna er om att vi SJÄLVKLART också har det stökigt och att vardagen inte alltid (sällan) är vacker, så därför gör jag som Jannice och visar en helt oredigerad bild från vårt hem och på vår tvätt idag.

20130927-152905.jpg

20130927-152915.jpg
Vad vi ska göra i helgen? Bland annat ta hand om tvätt.

Kram på er!
❤/A

12 thoughts on “Bakom kulisserna

  1. Tror vi måste börja inse att Det inte finns något perfekt liv eller perfekt hem. hade det funnits hade det inte varit konstant och antagligen fruktansvärt tråkigt att leva. Det är ju det icke-perfekta som får oss att utvecklas, upptäcka och framförallt får det oss att leva. Vackra bilder är mer som lite färdgodis… // Perfection makes me yawn

  2. Åh, vad fantastiskt skrivet!! Jag känner mig stolt över dig,ibland kan det vara skönt att se saker med andra ögon. Som du säger så har vi alla ett val och att fokusera på det vackra och fina borde vi väl göra oftare.kram m

    • Tack Mamma! Sen är det ju inte alltid man lever som man lär, utan jag behöver påminna mig själv O F T A om hur bra jag faktiskt har det. Helst nu när J är hemma igen:)
      Idag står födelsedagsgrytan och puttrar i ugnen, det blir pulled pork till middag!
      Kram
      /A

  3. Så kloka ord! Håller fullständigt med än om jag också är en av dom som sliter sig i håret för att hinna med allt och försöka uppnå det ”perfekta”…
    Fast egentligen vet man att det endast är en illusion och knappast en ständigt lycklig tillvaro. Man behöver liksom lite skit i hörnen för att uppskatta blommorna på bordet:)
    Kram till dig/er!!

  4. Fint skrivet! Jag tror att konsumtionen av sociala medier är lite som med mat och pengar, att man behöver ta kontroll över vad man fyller skallen med för må bra. Det är ju lätt med bloggar, där väljer jag bara att läsa sånt som känns rätt, och det kan vara både roligt och inspirerande eller allvarligt och upprörande. Det är svårare att styra över flödet på facebook och instagram, att hänga där kan faktiskt göra mig på dåligt humör om jag tycker att folk är provocerande, dumma och skrytiga.
    Det egna bloggandet tror jag mest är positivit. Precis som du säger så tränar man sig att se och uppskatta fina saker i ens liv, och man kan hänge sig åt ett intresse och få uppskattning för det.

    • Tack för din fina respons!
      Jag har ju som jag skrev valt bort både Facebook och Instagram TROTS att jag är sjukt nyfiken😃
      De vet du ju!
      MEN Jag känner mig själv så pass bra att jag vet att det endast skulle få mig att må sämre..
      Jag känner också att bloggandet är skönt, man får träna sig på att se det fina Och man får vara lite kreativ!

      Stor kram!
      /A

  5. Vilket bra inlägg! Det behövs verkligen en balans, visst att en vill bli inspirerad med fina bilder på perfekta hem men en vill också bli påmind om att alla är mänskliga och alla har en vardag som inte alltid är perfekt, precis som en själv.

    • Ja visst är det så! Än om man veet att ingen har det perfekt hemma så är det skönt att påminnas om det!
      Jag behöver OFTA påminna mig själv om det! Det blir lätt att man tänker att alla andra har det så bra/fint..

      Tack för att du kikade in hos oss och extra stort tack för att du tog dig tid att skriva till oss.
      Hoppas du kommer tillbaka.
      Ha en fin 1:a oktober!
      Kram
      /A

Kommentera

