Växtkraft

Jag tycker den här tiden i trädgården är så fascinerande. Ena dagen värmande vårsol, nästa dag ett vitt snötäcke på marken och en tredje dag västan som blåser kallare än kallast, men ändå, pioner och rabarber som tidigt kikar fram med sina svulstiga röda knoppar, mellan snöfläckar, vissna blad och stjälkar i en till synes ”död” rabatt. Häggen som fått små små musöron  och ger en föraning om den vackra tid som är på gång, mellan hägg och syren. Lökarna som man satte i höstas tittar blygt upp ur jordtäcket och humlen som har en växtkraft utöver det vanliga, ibland tror jag nästan man kan se den växa.
Att gå omkring tidigt på våren och kika i rabatterna är ungefär som den första värmande vårsolen, allt är nytt och spännande, man hinner fortfarande med att rensa ogräset och det känns faktiskt rätt skoj, kraven är ännu inte så stora…

Men trots att jag gillar den är tiden kan man ju hjälpa vårens grönska på traven och penséer kan man ju alltid lita på. Jag och N blev inspirerad av Carin och åkte till Maries trädgård i veckan och inhandlade små söta plantor och hjälptes sedan åt att plantera om dem. Om ni bor i Östersundstrakten och inte har varit där- Åk dit! Bästa servicen och finaste plantorna!

012
013

Ha en fin helg!
/A

4 thoughts on “Växtkraft

  1. Maries trädgård…vad härligt det låter!

    Tycker om det du skriver ”att gå omkring tidigt på våren och kika i rabatterna är ungefär som den första värmande vårsolen, allt är nytt och spännande, man hinner fortfarande med att rensa ogräset och det känns faktiskt rätt skoj, kraven är ännu inte så stora…” …..jag tänkte just på det! Att det är en sådan skön känsla.

    Varm kram, trevlig helg!

    Lotta

    • Ja Maries trädgård ÄR ett mycket trevligt och härligt ställe med ärlig, personlig och suverän service. Ett ställe med det där ”lilla extra”.
      Här uppe är det ju tyvärr många växter som inte funkar.. Och då känns det bra att få professionell hjälp! Annat är de hos er kan jag tänka mig.. Blir stum av dina fina bilder!
      Kan ibland avundas dom i växtzon 1, å vilka valmöjligheter!
      Hoppas du njuter i vårsolen Lotta.
      Kram
      /A

  2. Jag har faktiskt inte varit dit. Handlade i deras monter förra våren på vårmarknaden. Nästa helg ska jag ta och plantera lite i krukor också, kanske måste vi ta ett besök dit då 🙂
    Önskar er en riktigt fin helg.
    Kram från Sandra

Kommentera

