Grönt är skönt

Redan söndagkväll, helgerna går verkligen alldeles för fort. Ni är säkert många som grejat ute i trädgården i helgen, krattat, rensat rabatter, kanske tagit fram utemöblerna och grillat? Jag hoppas i alla fall att ni haft en fin helg.
Jag tänkte att det är dags för en wishlist igen, och den här gången går den i grönt. Det är väl rätt naturligt så här års, att man istället för att inreda inomhus börjar drömma om att ”inreda ute”.
Vi har en glasveranda som vi verkligen älskar, från April-Oktober äter vi därute. Jag gillar även att sitta där och läsa, och allra mysigast är det nog när det regnar. I vanliga fall brukar jag bara ha mårbackapelargoner där men i år drömmer jag om att fylla den med grönska i form av oliv-, citrus-, fikonträd, lavendel, rosmarin på stam, citrontimjan, basilika, chokladblommor och självklart även mårbackor, dom hör liksom glasverandan till.


Bilderna är lånade härifrån: 1. Cillas goda liv 2. Sunny Day, 3. Riazzoli

Tänk er lite mysiga kuddar i soffan, en filt, ett glas vin och sedan kan man sitta där på sommarkvällarna och njuta av alla härliga dofter och bläddra i dessa fina böcker…

viktoria skoglund                                      paradiset
Båda böckerna  finns att beställa på Adlibris.

Nu är det  ju tyvärr så att mina wishlists mestadels förblir just önskningar.. Men visst låter de härligt?

♥/A

6 thoughts on “Grönt är skönt

  1. Grönt är verligen skönt… idag har jag planterat rosmarin och timjan i stora krukor, prydnadsgräs och murgrönor i ännu större krukor och ett par säljar i riktigt stora krukor. Våren på altanen är på god väg…….. Kramar !

  2. Mycket härligt! 🙂 Jag är också väldigt förtjust i mårbacka-pelargonerna, men har just nu också ett olivträd på önskelistan. Vi har ett citrusträd, men det är inte alls så vackert. Då det verkar vilja skjuta på höjden i en stor kvist 🙂
    Mysigt med en uteveranda, det är något jag önskar att vi hade, då vi bor i ett klimat då det är få månader då man kan sitta ute och man förlänger perioden mycket med inglasat. Allra helst vill jag ha ett stort uthus i glas, kombinerat matplats och växthus 🙂
    Mycket man vill ha, bra det. Önskar dig en riktigt fin vecka. Kram från Sandra

    • Ja vi trivs på vår glasveranda, trots att den är i de minsta laget! Ett ”uthus” låter som en mycket bra idé! De är ju en dröm med ett riktigt orangeri!
      Hoppas du får springa idag och att de känns ok!
      Ha de fint du med.
      /A

  3. Jag har ju nästan bara olivträd nu för tiden, men jag är ändå sugen på fler. Gärna av större modell. Dessutom är dom ju så tåliga. Man tror att dom är stendöd på vintern men så kommer våren och nya gröna blad. Lovely!
    /C

    • Ja jag skulle oxå vilja ha ett riktigt stort!
      Men fy vilken ångest, om man skulle ha död på det.. Fast de var väl rätt bra priser på de där stället som du snackade om.. Kanske ska göra en beställning.. Men vill ha så mycket i år så jag vet inte vart jag ska börja☺
      Ha en fin vecka kompis!
      /Alex

Kommentera

