Amerikansk Spread

Ja vilken härlig kväll vi hade hos Alex, och gott var det också såklart! Hennes recept på chevrémuffins kommer jag definitivt att testa och därefter skriva in i receptboken. Passar ju perfekt till en buffé.

Här kommer receptet på den paprikaröra som jag bidrog med. Eller spread som amerikanarna kallar det för. Enligt receptskrivaren är det ett måste på amerikanska fester. Hursomhelst är det väldigt gott, och som alltid när jag står vid grytan, väldigt enkelt. Servera röran på bröd, kex eller varför inte crostini. Recept från Ica tidningen, Buffé.

För 8-10 personer:

* 400 g philadelphiaost

* 2 vitlöksklyftor (eller en halv vitlök solo, vilket jag föredrar)

* 1 msk olivolja

* 100 g grillad paprika i olja (finns på burk på din mataffär)

* 1 dl finriven parmesan

* 2 tsk finhackad färsk oregano

Gör så här:

Rör philadelphiaosten mjuk i en bunke. Skala och hacka vitlöken och fräs den mjuk och glansig i oljan. Blanda vitlök med osten. Tärna paprikan och tillsätt den samt några droppar av oljan från bruken. Blanda i parmesanosten och oreganon. Smaka av med salt o peppar. Låt den gärna stå kallt i kylen minst en timme innan servering. Garnera med en oreganokvist.

blogg 004

Pju vilken natt vi haft här, eller jag iallafall. Vaknade av att jag nästan trodde att det var dags att föda barn. Som tur är verkar det inte vara så. Hann dock få lite panik över allt som vi inte har fixat innan ankomst. Vilket är typ allt. Det är nog dags att ta tag i det nu. Kanske var det någon som försökte säga mig något?

Vi tog igen lite sömn på morgonkvisten och har nyss klarat av frukost jag och sonen. Han tittade ut genom sovrumsfönstret och sa ”va dammigt det är ute”. Och jag håller med, för jag förstod att han menade dimmigt…

Se mina vackra bacopa som jag planterade häromdagen. När dom har växt på sig så bildar dom en tät matta som ger små fina vita blommor. Dessutom blommar dom ända fram till hösten. Dock vill dom inte ha någon kyla så jag tar in krukorna på natten än så länge.

blogg 008

Trots dimman så är det ändå ljust i huset, tackar alla fönster för det.

blogg 009

Och vi är lediga idag, härligt!

I lagom takt, nu kör vi.

/C

One thought on “Amerikansk Spread

  1. Myrsine är fantastiska! Gillar de små gröna bladen. Myrten är också en favorit, men som sagt liite svårare. Just nu växer de så det knakar, men de dör väl så småningom.. 😦

    Det är underbart att ha relativt nära till Zetas och Ulriksdal (en timme med bil är ju ingenting!), men farligt för plånboken! Vi har dessutom en fin trädgårdsbutik här i staden också..farligt farligt!

    Njut av ledigheten och ha en skön kväll! Kram

Kommentera

