Fikonträd och ljuvliga liljekonvaljer

Kommer ni ihåg att jag skrev att jag besökte Maries Trädgård (igen) för någon vecka sedan. Den här gången blev det ett efterlängtat fikonträd, lite olika kryddor och blommor till blomlådorna.
Mårbackorna trivs verkligen i uterummet och brukar bli väldigt stora så jag tror att det får räcka nu, annars blir det nog för trångt där ute. Men när jag var på Ica Maxi sist såg jag att de sålde stora citronträd för 499 kronor. Jag blev rätt sugen på ett sånt. Fast vi har egentligen inget bra ställe att vinterförvara det på så jag borde nog låta bli. Dessutom behöver jag snart byta ut penseerna och jag har även två tomma krukor på altanen som behöver fyllas med något så jag borde väl prioritera det.

Bild

Fikonträd, rosmarin på stam och rödbladig basilika.

Bild

Mårbackor och kryddor på rad.

Bild

På bordet står en fin bukett med rosa rosor och liljekonvalj som N fick på sitt kalas. Å vad gott den luktar!

Bild

Våra grannar har fullt med liljekonvalj på deras bakgård och jag har fått lov att plocka så mycket jag vill, vilken lycka! Men det gäller att passa på innan de blommat över. Vilka blommor är era favoriter att plocka in?

/A

10 thoughts on “Fikonträd och ljuvliga liljekonvaljer

  1. SÅ mycket fina blommor och bland den finns även en som nog är favorit för många,liljekonvaljen, Doften och den näpna lilla klockan som på något sätt välkomnar sommaren är väl det som gör det…. Men även förjätmigej är en sån blomma,liten och oansedlig men så förtrollande söt i sin enkelhet. kram M

    • Håller med, sen gillar jag som många andra även pioner med sina överdådiga blommor! Snart är de dax😃
      Det är verkligen Härligt när man kan plocka in blommor från sin egen täppa ( dessutom billigt😃)

      Kram!
      /A

    • Tack snälla! Men Som sagt, de börjar bli lite fullt i uterummet nu😃
      Ja visst är de fantastiska, men man får bara akta så inte små nyfikna barnfingrar stoppar dem i munnen. De är visst giftiga.

      Lycka till ikväll och ha en fin vecka du med.
      Kram
      / Alex

  2. Vilka roliga köp! Kan du plantera fikonträdet ute eller får det bo inne på vintern?
    Jag har också en massa mårbackor som slår ut nu. Annars tycker jag om växter och blommor med mycket färg, men ljusrosa mårbackapelargoner är några av mina absoluta favoriter.

    • Hmm. Ja de där med vinterförvaringen blir spännande. Är Inge vidare på de, slänger faktiskt alla mina mårbackor och köper nya ( skäms för att säga det) men jag har varken någon bra plats eller plats överhuvudtaget för dem. Men fikonträdet ska jag i allafall testa att övervintra. Olivträdet har ju klarat sig och de har väl ungefär samma krav..

      Jag funderar på vad som ska få bo i krukorna på altanen, är väldigt förtjust i chokladblommor men skulle vilja ha nåt med höjd.. Nåt förslag?
      / Alex

  3. Chokladblommor är väldigt fint! Du kan plantera dem med mörkröd klöver i botten, det blir en väldigt stilig färgkombination. Ett lite annorlunda förslag på höga växter är gräs, till exempel randgräs. Beror på vilken stil man vill ha!
    Jag sparar alla mina växter in absurdum, det blir trångt i fönstren med alla krukor i tråkig dvala men varje pelargon har liksom sin historia.

Kommentera

