Vita chokladmuffins

Den som väntar på något gott, väntar inte särskilt länge här hemma. Inte ju nu iallafall. Jag har nämligen bakat en hel del den sista tiden som tidsfördriv och för att fylla frysen till de besök som vi förhoppningsvis får framöver. För mig är faktiskt resan målet när det gäller bakning. Självklart äter jag också det jag gör men det känns ju lite kreativt på något sätt. Dessutom är jag ingen höjdare på att laga mat, så någonting måste man ju vara bra på.

Här är dagens skörd, hittills. Jag gjorde sega vita chokladmuffins. Superenkelt och jättegott, och rätt så fina tycker jag.

Du behöver:

100 g smör

100 g vit choklad

2 ägg

2 dl socker

1 tsk vaniljpulver (eller 2 tsk vaniljsocker)

2 1/2 dl vetemjöl

hallon till garnering

Gör så här:

Vispa ägg, socker och vaniljpulver pösigt. Smält smör och chokladen tillsammans och rör sedan ner i äggsmeten. tillsätt mjölet sist och rör ihop. Häll smeten i muffinsformar. Grädda i mitten av ugnen i ca 14-15 min på 200 grader. Garnera med hallon i mitten efter gräddning.

blogg 031

Så här ser dom ut när dom kommer ut från ugnen. Sedan sjunker dom ihop när hallonen kommer på.

blogg 032

Jag brukar lägga på frysta hallon. Sedan får hela plåten svalna och sedan en stund i kylskåpet. Då blir dom härligt sega och goda. Pudra på lite florsocker innan servering!

blogg 033

Lycka till och trevlig helg!

/C

Kommentera

