Knäckig blåbärspaj

Och så blev det fredag igen. Veckorna flyger fram tycker jag. Igår efter föreläsningen gick jag förbi höstmarknaden på torget. Passade på att köpa mer blåbär eftersom vi snart ätit upp förrådet. Jag har blåbär i morgongröten och det är så gott, tröttnar aldrig på det.

Passa på att baka lite i helgen om du får en kvart över. Här kommer receptet på en superenkel blåbärspaj. Vi har just gjort en och nu funderar jag på om vi ska äta den direkt eller spara till efterrätt ikväll. Svåra beslut idag…

008

Du behöver:

300-400 gram frysta blåbär

2 msk potatismjöl

3 msk socker

 

150 g smör

3 dl vetemjöl

1,5 dl socker

1 tsk bakpulver

flagad mandel

 

Gör så här:

Lägg de frysta blåbären direkt i pajformen. Blanda bären med potatismjöl och socker.

Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjöl,socker och bakpulver som du blandat ihop innan. Fördela smeten över blåbären.

Strö över flagad mandel.

Grädda i ca 25-30 min tills pajen är gyllenbrun. Servera med vispad grädde blandat med marsansås. Eller  varför inte vaniljglass.

009

010

I helgen blir det mer marknad för oss fast då i Åre, vi kanske ses?
/C

4 thoughts on “Knäckig blåbärspaj

Kommentera

