På sjukhus

Igår blev dagen inte alls som planerat.
J var snäll och tände en brasa åt oss innan han åkte på jobbet. Det såg ut att bli en väldigt fin dag om än en kylig morgon och vi hade tänkt åka på utflykt.
Men innan vi ens hann äta frukost så reste sig O upp mot kaminen och brände sin lilla knubbiga bebishand på det heta gjutjärnet.
Handen blev illröd och full av blåsor. Han var helt otröstlig och efter lite turer hit och dit så hamnade vi till slut på barnavdelningen där vi blev inlagda över natten, mest för observation.
Alltså Inget allvarligt men ändå. Tänk vad fort allt kan ändras.

Det jag vill komma till och egentligen tänkte skriva några ord om är inredning i sjukhusmiljöer.
Vissa tycker att inredning är ytligt men i det här fallet tycker jag verkligen att det är viktigt och kan göra stor skillnad för välbefinnandet. Jag är helt övertygad om att man mår bättre om man har en fin miljö runtomkring sig.
Sjukhus har en tendens att vara väldigt sterila och tråkiga (det kanske måste vara sterilt?). Och gardinerna, varför är dom alltid skrikigt mönstrade? Jag skulle önska att just rummen gick att göra lite mysigare, allra helst på barnavdelningarna. Grönt sägs ju tex vara en lugnande, hoppfull och positiv färg så man skulle med fördel kunna måla väggarna i en skön grön kulör. Med fina textilier, affischer/konst på väggarna och rätt belysning skulle det gå att få det så mycket bättre.
Till saken hör att när jag var mindre vistades min familj ofta på sjukhus och ibland under långa perioder så jag vet vad sjukhusmiljöer kan innebära.

O fick i alla fall ett eget rum på barnavdelningen, rummet i sig var inte särskilt upplyftande MEN i anslutning till avdelningen fanns det en helt fantastisk terass.
Den här terassen var, trots så här i slutet på säsongen full om blommor, kryddor, sittplatser, filtar och på kvällen lyste ljusslingorna så fint! Jag kan bara tänka mig vilket andrum det måste vara för barn och vuxna att få komma ut från sjukhusmiljön till friska luften och den fina terassen.
Terassen har byggts med pengar från Bassestiftelsen, som även på andra sätt bidrar till att göra sjukhusvistelsen i Östersund lite mer trivsam för barn. Fantastiskt!

20131001-164432.jpg

20131001-164517.jpg

20131001-164501.jpg
Inte bara färgen grön utan även grönt i form av växtlighet är något jag tror har en positiv och lugnande effekt på oss människor.

20131001-182459.jpg
Som ni ser fick O ett bandage på sin lilla hand men i övrigt mår han bra och har fått komma hem.
Idag tänker jag på alla barn som spenderar långa perioder på sjukhus, tur att tex Bassestiftelsen finns och kan göra deras vardag lite lättare och finare!

❤/A

11 thoughts on “På sjukhus

  1. Stackars liten,hoppas det läker fort. Håller med dig när det gäller färgsättningen på sjukhusen,varför är det så svårt att göra det lite glatt o positivt. Det behöver ju inte kosta en förmögenhet,lite glad färg o roliga tyger. När det gäller barn är det än viktigare och varför inte låta de barn som orkar o vill stå för dekorationer – låt dom måla o rita, varför inte direkt på väggen. Stor kram 🙂

    • Tack för din fina omtanke!
      Han är pigg och glad, men lite irriterad över bandaget som är i vägen när han ska upptäcka världen!

      Nej eller hur, det behöver verkligen inte kosta en förmögenhet! Barnteckningar är ju superfint och sätter en personlig prägel på inredningen. Ikea har fina och billiga tyger! Man kanske ska bli landstingspolitiker😉 eller vem/vilka det nu är som bestämmer över sådana saker..
      Kram tillbaka!
      /A

  2. Oj, stackars liten! Ja, det kan gå fort när de ska hålla på och undersöka allt. Jag tror verkligen att du har rätt i att blommor och fin inredning kan göra nytta för den som måste vistas i sjukhusmiljö längre tider. Jag har inte så mycket erfarenhet från sjukhus men av många äldreboenden. Det är så himla stor skillnad på hur man fixar boendena och jag tror verkligen att det spelar roll.

    • Ja några olyckor hör ju nästan till när man är liten😉
      Grönt är skönt och gör gott för själen, både för stora och små!
      Det är jag säker på!
      På N dagis tog dom upp potatis idag, mysigt!
      Kram kram
      /A

    • Ja de hoppas jag med! Idag var det återbesök och jag vet inte vem det gjorde mest ont för, mig och mammahjärtat eller Olle och handen..
      Fy!
      Men dom har ju fint läkkött så de är säkert bra snart igen.
      Hoppas ni mår bra!
      Kram
      /A

Kommentera

