Kanelbullens dag

Ibland är det bra att ha sociala medier som facebook. Man kan bli informerad om saker som ska hända, man får tips på saker man kan göra och jag blir ofta även inspirerad av andra! I går kväll skrev en bekant att hon bakade kalljästa kanelbullar och jag tänkte va? Finns det? Hur gör man? Så jag googlade fram ett recept och körde igång. Som tur var fanns det ett paket jäst i kylen. Jag var lite osäker på just den detaljen så jag höll andan när jag öppnade kylskåpsdörren…

På Tasteline hittade jag det här receptet. Jag lade till nymalda kardemummakärnor i degen, det gör ju susen för smaken. Sen skulle de utbakta bullarna jäsa i minst två h stod det. Eftersom jag slocknade i soffan och vaknade med ett ryck av att ”just ja bullarna” fick mina jäsa i tre h. Det gjorde inget, dom blev stora och fina. Och goda! Efter midnatt blev det provsmakning och sen gick jag till sängs.

017

Eftersom jag inte hade något pärlsocker hemma så blev det sesamfrön på toppen istället. Det ger en nötig och väldigt god smak. Jag har snott idén från Frejas Bakeri som bakar världens godaste bullar! Skynda er dit om ni ska få tag på en sådan idag, det är säkert fler som vill ha.

019

Nu te och bulle till ”förfrukost”.

Trevlig helg!

/C

11 thoughts on “Kanelbullens dag

  1. Men oj va dina bullar ser goda ut! Nu kändes ju ICA Maxis bullar(som jag hade tänkt köpa i em) väldigt tråkiga! 😛 Trevlig helg!

    • Haha fyndigt 😉
      Ja det går ju ibland lite inflation i alla ”dagar” som finns numera. Men jag håller med dig, kanelbullens dag är värd att fira!
      Ha en skön fredag, tack för att du läser 🙂
      /C

  2. Ja va fina de blev! Och håller med, Frejas är ju verkligen inte av denna värld. Jag hade tur som har en sambo som stod och bakade bullar igår när jag kom hem, annars hade jag nog stått och stampat utanför Frejas imorse.

  3. Jag och en kollega undervisar en alfabetiserings-grupp (invandrare som ej gått i skola i sitt gamla hemland) Med dem har vi bakat bullar i tre dagar och idag bjöd vi hela skolan drygt 300 elever på en kanelbulle gissa om det var uppskattat!!! Så visst ska vi uppmärksamma den dagen och NJUTA av det goda/ kram A:s M

Kommentera

