Att blanda nytt och gammalt

Ibland får jag kommentarer och frågor som ”hur mycket shoppar du egentligen?”. Och visst shoppar jag, det händer rätt ofta faktiskt. Mest är det småprylar och inredningsdetaljer MEN jag är faktiskt rätt bra på att sälja saker också, främst på Blocket.

I söndags var jag med på loppis och det var verkligen en upplevelse, vilket konsumtionssamhälle vi lever i! Det var fler än mig som släpade massvis med påsar och kartonger och visst bytte några av sakerna ägare men många, inklusive mig själv fick bära hem mycket igen.
Kände mig nästan lite illamående av alla prylar!
Vissa saker köper jag ofta begagnade. Ytterkläder, skor och annat till barnen brukar jag alltid kika efter på Blocket eller köpa av vänner. Även möbler och annat har jag fyndat på Blocket.
Jag försöker att blanda nytt med gammalt härhemma, det kanske är ett slitet uttryck men det ger både mer liv till ett hem och känns dessutom väldigt bra. Det roligaste tycker jag är när man hittar/får tag i saker och möbler som tillhört någon när eller kär.

Igår skrev jag att jag är på jakt efter en gustaviansk byrå med marmorskiva. Fel av mig, det ska vara en byrå i rokokostil (viktigt) med marmorskiva, som den här som fanns på Blocket i Stockholm för en tid sedan.

image

Tror det skulle passa perfekt i sovrummet och ge liv åt de nya ikeamöblerna som redan finns där.

Så trots att uttrycket ”blanda nytt med gammalt”  är slitet så tycker jag verkligen att det är något man ska sträva efter i ett hem!

/A

7 thoughts on “Att blanda nytt och gammalt

  1. Jag tänker att det är klokt att förhålla sig till sin konsumtion, varför handlar jag och vad ger det mig? Får det mig att må bra, varför eller varför inte? Jag försöker också tänka hållbarhet i mitt shoppande, om det går. Och ibland ha köpstopp för att hejda gamla vanor.

    Ja det blev ett snusförnuftigt inlägg 😄

  2. Det är alltid fint att blanda gammalt och nytt tycker jag, för då blir det så mycket mer själ i ett rum. I går hämtade vi ett gammalt teakskåp med dubbeldörrar som jag ”fyndade” på en blogg (loppisverkstan.blogg.se). Josefin, som hon heter hade kopparsprayat underredet och slipat och skumrollat överdelen i en mild svart färg. Jättefint tycker jag, så nu har skåpet fått ett nytt liv i Fridas gamla rum. Så fortsätt att blanda du………Kramar ! A.

    • Men va spännande det låter, vill gärna se en bild på skåpet;) Jag kommer absolut att fortsätta blanda, mixen är bäst! Försöker även satsa och samla till designklassiker, tror och hoppas att det står sig i längden. Stor kram till er. /A

  3. Pingback: Sommarens (enda) loppisfynd | alexochcarin

Kommentera

