Pulled pork

Att laga pulled pork måste nog vara en av världens enklaste maträtter. Och kanske också en av dom godaste.

Börja med att sätta på ugnen på 125 grader. Gnid in en hel bit fläskkarré med salt och peppar. Välj ett kött som är ”närodlat”! Jag köpte från Grannens i Hammerdal som ligger några mil utanför Östersund. Fast jag köpte det på Ica Maxi här i staden.

Lägg köttet i en gryta som tål att stå i ugnen och skär därefter gul lök i klyftor. Ta en eller två beroende på hur stor köttbit du har. Pressa över vitlök. Jag tog en hel vitlök solo. 012

Häll därefter över färdig eller egengjord grillsås så att det täcker köttet. För mig blev det nästan hela flaskan. Bbq såser finns ju i väldigt många olika smaker. Välj en sås som du gillar för det är så köttet kommer att smaka. Jag hade Santa Marias Tangy fruit.

På med locket och in i ugnen och gör en massa annat roligt i sisådär sju h (det går säkert med 6 eller 8 också) och ta sedan ut grytan ur ugnen. Köttet kommer falla isär nästan bara av att du tittar på det men du kan ju hjälpa till med en gaffel. Pull betyder ju dra och det är precis det du ska göra, dra isär köttet.

015

Vi serverade med pita och tortillabröd, sallad, majs, coleslaw och bönsalsa. Hur gott som helst!

025

Hur mycket man än gör sig till så finns det ju inga garantier för att ens femåring kommer att äta… men man vet ju aldrig. Ni kanske har bättre lycka än mig.

En sak som jag undrar är nu om man skulle kunna göra ”pulled pork” av annat kött tex en älgstek? Eller måste det vara ett fett kött såsom fläskkarré? Någon som vet?

Ha nu en riktig skön helg! Och glöm inte fars dag på Söndag. Värt att fira, eller hur?

/C

8 thoughts on “Pulled pork

  1. Pulled pork är sjukligt gott! Och dagen efter nästan godare.

    Jag har en kryddblandning som är riktigt riktigt god att gnida in köttet med.

    Let me know om du vill ha ”receptet” på blandningen!

  2. Ååå så underbart gott och enkelt. Tack Carin det där måste jag genast prova. Å du Rickard, jag vill självklart oxå ha ditt recept!

  3. Pingback: Hyllor på plats | alexochcarin

Kommentera

