Tomatsoppa

Inte mycket till vinter och julkänslor här. Ute finns inte en gnutta snö och vi har plusgrader. Ni som följer Alex & Carin på facebook såg kanske att jag ändå tipsade igår om att Svenskt Tenn nu har lagt in julprodukter i sin webshop. Om du inte redan gillar oss på fb, gör det nu så missar du inget från oss! Tipsa gärna dina vänner att göra detsamma, då blir vi jätteglada. Det är inte så mycket jul över dom här glasen nedan, men så eleganta! Tomten kanske redan vet att jag önskar mig dessa i julklapp? Fast allra helst skulle jag vilja ha dom innan julafton och servera glögg i.

 

011

Idag severas det tomatsoppa till lunch på Bergtorpet.

Du behöver:

Krossade tomater

Schalottenlök

Vitlök

Vatten

Buljong (gärna Renee Voltaire Lantbuljong citrongräs och chili) Finns på Ica Maxi

Torkad oregano eller basilika

Grädde

Fräs löken mjuk, tillsätt tomterna, buljong och vatten. Krydda med salt och peppar och ev oregano eller basilika. Låt småputtra i minst 30 min. Kör soppan slät  i mixer eller med mixerstav. Tillsätt lite grädde och koka upp. Klart!

(Om man vill kan man smula ner fetaost eller knaperstekt bacon för att göra soppan matigare)

Ha en fin dag!

Nu ska jag gå ut och gå så att jag blir lite piggare. Kan behövas…

/C

5 thoughts on “Tomatsoppa

  1. Pingback: Julklappstips del 4- Kvinnan! | alexochcarin

Kommentera

