Bygga nytt

Att bygga hus är ett stort projekt oavsett hur mycket eller lite man väljer att göra på egen hand. Vi flyttade in i vårt hus för drygt tre år sedan. Huset kommer från Myresjöhus och modellen heter Sandhamn. Vi velade mellan några olika husmodeller men valde tillslut denna och vi är väldigt nöjda. Om det projektet skulle jag kunna skriva en bok av tips och råd. Det är ju en del val att göra om man säger så. Vi tyckte ändå inte att det var särskilt svårt att välja. Vi hade totalrenoverat tre (!!) lägenheter innan vi byggde så vi visste vad vi ville ha och vad vi inte ville ha. Att välja precis exakt som i drömmen det är och förblir en dröm. Precis allt allt allt kostar extra även om reklamen kanske får en att tro annat. Men jag tycker ändå att vi lyckades prioritera bra och det är bara småsaker jag skulle gjort annorlunda idag. Om jag ska ge ett råd är det att ”hänga med” och ”hålla koll” på bygget under byggtiden även om ni har valt totalentreprenad som ska sköta allt åt er.

blogg 033

Vi har gjort en hel del ändringar från originalritningarna och med Myresjöhus är det inga problem alls. På vissa  husfabrikanter går det inte att göra några ändringar överhuvudtaget.

Bild lånad från myresjöhus.se

Jag vill visa er en annan husfabrikant som gör fantastiska hus.  Arvesund tillverkar ladhus och kojor. Det kanske inte låter så fancy men oj oj oj vilka fina hus. Jag gillar den enkla, avskalade och rena designen. Alla modellerna har jämtländska namn och Arvesund, ja det ligger också i Jämtland såklart.

Den här modellen heter Heljesund och står i Björnänge, Åre.

Här ser ni modellen Hara.

Och här Sikås. Läget gör ju sitt också.

Inuti modellen Slåtteråsen.

Sist och minst Eremitens koja. Den designen har min pappa ”lånat” när han byggt både bastu och hundhus. Superfint tycker jag. Han får gärna komma hit och bygga en också.

Bilderna lånade från arvesund.com

När jag vinner på lotto och ska bygga mitt fritidshus någonstans i fjällvärlden ligger Arvesund högst upp på listan. Undrar vilket jag ska ta…

Åter till verkligheten och den säger helg! Underbart tycker jag. Sköt om er!
/C

Kommentera

