Stora chokladmuffins

På tisdagar är sonen hemma från förskolan och igår passade vi på att baka lite. För snart ett år sedan fick han nämligen dessa roliga muffinsformar med tillhörande ”toppers” med passande mönster. Det är bilar och traktorer i olika former och det går hem hos vår femåring. Det var mormor och morfar som hittat dessa på köksavdelningen på NK och gav bort  i påskpresent istället för godis. Mycket bra och roligt! Då kan man undra varför vi inte kommit till skott och använt dessa tidigare vi som bakar så mycket? Kruxet var att jag inte hade något bra muffinsrecept, jag ville nämligen att dom skulle bli stora och höga. Muffinsformarna finns att köpa här.

008

009

012

Men jag googlade och chansade på ett recept som såg riktigt lovande ut och jag måste säga att det blev precis som jag ville. Testa du med!

12 stycken stora muffins, använd muffinsplåt!

Du behöver:

125 g smör
2 1/2 dl socker
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
4 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 1/2 dl kakao
1/2 tsk salt
2 dl mjölk
(Ev hackad choklad ca 1 dl. Vit eller mörk eller mittemellan)

 Gör så här:

Smält smöret och häll i en bunke. Tillsätt mjölk och äggen och vispa ihop. Blanda de torra ingredienserna och rör ned i smeten. Fördela smeten på tolv formar i en muffinsplåt. Grädda i mitten av ungen på 175 grader i cirka 25 minuter. Håll lite koll, gräddas dom för länge blir dom lätt torra.

019

026

Toppingen blev en nutellafrosting och det gör du enkelt så här:

Rör ihop 50 g smör, 100g creme cheese, 1 dl nutella och 2 dl florsocker. Allting ska vara rumsvarmt så blandas det lätt utan klumpar. Jag äger ingen sprits så jag tog en plastpåse och gjorde ett pyttehål i ena hörnet och här ser ni resultatet. Mums!

Jag skulle verkligen vilja ha en bra sprits med olika tyllar. Jag har läst att folk beställer på ebay från Kina och för ca 60 kr inklusive frakt får du massor av tyllar. Måste absolut kolla upp detta mer, eller har du något annat tips?

028

/C

Kommentera

