Tänker på taklampor

Jag är på jakt efter en taklampa som ska sitta ovanför bordet vid vår ”sitting area”. Jag vill ha en lampa som inte känns tung och klumpig men som samtidigt har lite volym och inte blir för liten. Den får inte skymma utsikten men ändå pryda sin plats. Belysningen ska självklart inte blända, men ge tillräckligt med ljus under de mörka månaderna. (En dimmer måste nog installeras i samband med detta oavsett vilken lampa vi väljer). Lampan får gärna vara en ”klassiker” som håller, jag vill inte byta på länge. Soffan i vår ”sitting area” är en plats som jag sitter (läs ligger) i nästan varje kväll. (Åtminstone i fem minuter mellan allt annat som ska göras) Och ofta får jag sällskap av den minsta hunden som gärna ligger vid mina fötter och myser. Här en en bild från tidigare i vår.

025

”Tyvärr” har jag fastnat för denna vackra men ack så vansinnigt dyra lampa från Örsjö Belysning. Åtminstone är Kvist som den heter alldeles för dyr för min budget, tyvärr. Jag har sneglat på den länge och när jag nu ser den vita varianten är ju lampan helt fulländad. Gahh.

Som ni kanske minns så hänger ett flertal av dessa i taket på Restaurang tusen som Alex besökte härom veckan. Minns ni? Snyggt så att klockorna stannar.

wpid-20140329_123201.jpg

Ja det måste ju finnas någon annan lampa som passar min plånbok lite bättre. Vad sägs om denna? Det är Lampa Molecular från House  Doctor. Fast jag vill nog egentligen inte ha mässingsdetaljerna. Fin är den hursomhelst tycker jag.

Den här gillar jag skarpt, DIY från House Doctor, men jag undrar hur stor den är? Jag har inte sett den i verkligheten, har du? Glaskulorna som alla hänger på lampsladden är läckra och ger säkerligen ett behagligt sken.

Bild lånad från Helt enkelt.

Inte så mycket klassiker över de här två ovan direkt. Jag letar vidare, inga spontanköp här inte.

Trevlig kväll!

/C

 

 

4 thoughts on “Tänker på taklampor

  1. Belysning är någonting som jag tycker är svårt, jättesvårt faktiskt. Och som sagt ofta väldigt dyrt.. Men så kul det är när man äntligen hittar rätt!!🙂

  2. Oh, svårt med belysning tycker jag. Borde det inte bli lätt att bli bländad av den översta? I övrigt är den snygg, verkligen!

Kommentera

