Charmig chark

Vi fick en till solig helg i fjällen. Skidåkning, mat och lite vila. Fast det är ju liksom fullt ös hela tiden med två små, det är det säkert fler som känner igen. Vi får vila när vi blir gamla kanske. Jag ska inte trötta ut er med blå himlar och snö men jag måste ändå visa några härliga bilder från helgen. Vi gick upp mellan Tväråklumpen och Storsnasen som är vårt klassiska ”påskställe”. Men eftersom vi aldrig hann med den turen under påskdagarna fick det bli igår istället. Vi tog över en befintlig solgrop, bättrade på den lite och njöt sen av vädret. Och så fika på det såklart! U skidade vidare några km ”rätt upp” till Snasahögarnas vindskydd. Från Storulvåvägen upp dit är det ca 6km. U hade skateskidor och för honom går det ju alltid fort. Jag önskar att jag hade hälften av hans motor. På nervägen hade han nog önskat sig stabilare skidor eftersom det lutar på rätt bra.

008

017

020

På hemvägen passade vi på att stanna till vid det nya omtalade Undersåkers Chakuterifabrik. Från E14 svänger du av ner mot Undersåker och följer sedan skyltarna. I ett enkelt och oansenligt liten hus ligger denna nya fabrik som tillverkar charkuterivaror av råvaror från nära håll. Grisköttet kommer ifrån Trångsviken, nötköttet från Jämtlandsgården i Hammerdal och fisken från Bonäshamn.

Det är den världskända kocken Magnus Nilsson från Fäviken Magasinet som öppnat detta och då känns det ju som att det bara måste vara bra, eller hur?

iphone 604

iphone 605

Inte bara gott utan även snyggt! Ett sånt där härligt ställe som jag önskar att vi hade även hemma i vår lilla stad.

iphone 606

Vi köpte frukostkaviar i supersöta burkar och den ska jag nog spara till nästkommande helgfrukost. Man vill ju njuta av delikatesser, eller hur? 35kr för en burk får väl räknas som ett kap tycker jag.

027

Det åkte även en bit congacsmedvurst i vår påse och det får bli samma med den då. Vi smakar på lördag. Jag tycker det ser lovande ut med så snygga förpackningar. Jag gillar när det syns att man ansträngt sig lite extra, snygga påsar, omslagspapper mm. Och visst är jag medveten om jag är med och betalar för detta, men det blir helt klart en del av upplevelsen.

028

Nu åter till verkligheten! En ny vecka står på tur, håll i er så åker vi.

/C

2 thoughts on “Charmig chark

    • Ja, värt ett besök! Och jag älskar att han som jobbade där var äkta norrlänning och inte särskilt snacksalig. Allt behöver inte va som Stureplan runt Åre, skönt!😉

Kommentera

