Riktig ryggbiff

Nu är det helt igen, va härligt!  Jag är ledig idag och roat (??)  mig med att skruva ihop möbler från Ikea nu på förmiddagen. Jag lovar att visa mer när vi är färdiga med det.

Tidigare i vinter köpte vi en ”köttlåda”  (på 20 kg tror jag att det var) av en kollega på jobbet vars föräldrar har gård några mil härifrån. Det känns helrätt att köpa lokalt kött och man känner sig rik när frysen är full. I nyaste numret av Allt om mat (nr 6/2015) hittade jag ett recept på ryggbiff som både var väldigt enkelt och blev riktigt gott.

031

Tyvärr hittar jag inte receptet på deras hemsida men jag skriver en enkel version av det här så kan ni också laga.

Bryn hel ryggbiff i bit ca 1 1/2 kilo i het panna med timjankvistar och skalade vitlöksklyftor runt om. Lägg köttet i en ugnsform och tillaga mitt i ugnen ca 1 1/2 h på 125 grader till 58 grader innertemperatur. Använd köttermometer!Ta ut köttet och låt det vila i folie i ca 15 min.

Sätt ugnen på 250 grader varmluft. Medan köttet ha varit inne förbered grönsaker tex.potatis, morötter, palsternacka, vårlök och sparris. Skala och dela i bitar. Lägg på en plåt med bakplåtspapper och ringla över olja. Blanda runt. Tillaga i ca 15 min.

När primörerna är färdiga, skär upp köttet i skivor och servera!

035

Receptet på den godaste och enklaste bearnaisesåsen hittar du här. Vinet som vi drack till maten fick jag i present av Alex för att hon fick låna mina slalomgrejer en dag, bra byte! Apropå slalom kolla in lilltjejen här nere som har testat att ”åka” ett par gånger nu vinter, hon gillar det minst sagt!

041

043

IMG_8532

Hoppas ni får en skön helg, ät nåt gott!

/Carin

2 thoughts on “Riktig ryggbiff

Kommentera

