Money maker

I slutet av Mars kom min snälla granne över en kväll och gav oss två tomatplantor. Det här var innan påsk och jag tänkte ”wow, har hon redan hunnit driva upp plantor?!” Så här små var dom då.  

Jag kan erkänna att jag inte hade några stora förhoppningar över att dessa två skulle växa så mycket. Jag ställde dom på varsitt fat i köksfönstret och vattnade lite och åkte västerut och firade påsk. När vi hem efter fyra fem dagar såg dom ut så här. 

Dom fortsätta att skjuta i höjden och ganska snart blev dom för höga för att rymmas i detta fönster. Jag flyttade dom till ett annat fönster och efter några veckor planterade jag om dom till stora krukor. Det blev en hit. Tomaterna har fortsatt att växa och plantorna är nästan 1,5 meter höga nu.

Jag har bundit upp stjälkarna så att dom inte ska gå av och det kryllar av små gröna tomatkart som  förhoppningsvis snart blir röda. Sorten heter Money maker och det låter ju passade med tanke på resultatet hittills! 
  
Nu vågar jag inte flytta ut plantorna och eftersom sommaren vägrar dyka upp här i Jämtland så är det nog lika bra.

Idag är det för övrigt min första semesterdag denna sommar och det är väldigt skönt att vara ledig även om utetemperaturen lämnar en del att önska!

/C

Kommentera

